Just nu

Sitter jag i soffan och funderar på vilken bok jag ska läsa härnäst. Ett ganska trivsamt nöje och i nuläget står det mellan VIP-rummet av Lapidus eller historisk romantik av Julia Quinn. Svårt val…

Ikväll hoppas jag kunna få lite ostörd skrivtid, men under helgen när alla i hushållet är hemma samtidigt, brukar det vara svårt. Även om H kan ta barnen, har jag svårt att koncentrera mig. Dessutom velar jag fram och tillbaka om vilket projekt jag ska koncentrera mig på. Egentligen gillar jag inte att ha ofärdiga manus som ligger och dräller, för ett manus som är ofärdigt är på ett sätt ännu inte ett manus för mig. Det är bara en möjlighet, ett kanske.

Jag har två noveller som ska redigeras och det är trevligt att pyssla med. Mest därför att det inte tar så lång tid innan jag blir klar. När det kommer till påbörjade romanprojekt har jag att göra under en betydligt längre tidsperiod och jag är frestad att ta det manus som jag har kommit längst i. Manuset med den värmländske varulven har jag egentligen bara sluttampen kvar på, men jag får inte riktigt ihop slutet som jag vill ha det. Jag vet vad jag vill ska hända, men valen som karaktärerna gör ska ju gärna ha en logisk förklaring, annat än att det gör som att de gör för att jag vill det.

Det andra manuset som jag har tagit en paus i är den fristående uppföljaren till min mjölkbonde, som jag skrev om i våras.

Hrm, så snart jag bestämt vilken bok jag ska läsa, ska jag nog klura ut vilket manus jag ska fokusera på också…

Det här inlägget postades i Allmänt babbel, Skrivande. Bokmärk permalänken.

Kommentera

