Det blev den värmländske varulven…

Eller Jagad, som det manuset också har kallats. Eller Hellre jagad av vargar. Ja, kärt barn har många namn.

Varulvar har länge varit mina favoriter när det kommer till paranormal romance. Vampyrer är lite för kalla och döda, även om jag såklart älskar att läsa om dem också. Demoner är lite för onda och änglar är lite för goda. Zombies är ännu mer döda än vampyrerna… Men shapeshifters av olika slag är ju i allra högsta grad levande. De kan självklart vara både goda onda, men djur i sig är ju varken eller, de bara är och drivs av instinkter.

Jag gillar djur, även om jag i och för sig inte är särskilt förtjust rovdjur. Faktum är att de flesta av mina ”stressdrömmar” innehåller vilda djur av något slag. Det kan vara vargar, lejon eller tigrar. Ofta måste jag rädda mina barn undan dem, men det är alltid något som slår fel. Lyckas jag mot all förmodan stänga in det rasande lejonet i ett hus, glömmer jag det strax och sätter sedan barnen i säkerhet i samma hus. Eller så har vi ett tigerhägn i trädgården och när drömmen tar vid har jag just skickat ut barnen för att mata dem med varsin hink med kött. En sjuåring och en femåring mot si så där 10 vrålhungriga tigrar… Det kan ju bara sluta på ett sätt. Undrar om mina drömmar är någon slags kvarleva från typ stenåldern då man faktiskt behövde oroa sig för att bli uppkäkad.

Vi hade faktiskt en varg i krokarna förra året och tidigare i vintras också, men det är väl inget som ger mig någon kick direkt. Snarare gör det så att jag kollar mig över axeln både en och två gånger, även om jag bara ska hämta posten.

Förresten så har jag fått bukt med problemet att få karaktärerna att handla som jag vill och att samtidigt få det att kännas logiskt. Tror jag i alla fall…

Det här inlägget postades i Allmänt babbel, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

