Inte skriva slutet sist

Det har bara hänt en gång att jag skrivit ett helt manus från början till slut i kronologisk ordning. Då hade jag en jättebra skrivkompis som läste mina ord varje vecka och det blev både för min och hennes skull som jag skrev. Dessutom var det kul att kunna avsluta veckan med en liten twist.

Jag kände mig så klart  jätteduktig när jag äntligen blev klar, för jag trodde inte att jag skulle kunna låta bli att hoppa lite från scen till scen. Särskilt när skrivandet gick trögt och det vore lättare att hoppa till ett roligare avsnitt i handlingen och skriva lite där istället, för att slippa ta tag i det som är jobbigt.

Men det kan också vara bra att skriva slutet på ett tidigt stadium, som ett mål att jobba emot. Ett tips jag snappat upp hos självaste romancedrottningen. Så idag när lillen sov förmiddag, fokuserade jag på epilogen. Inte sista kapitlet då, men väl de sista orden i manuset. Och när jag blev klar var jag om möjligt ännu mer pepp på att få manuset klart. Tänk när jag kan läsa hela historien från början till slut och de orden jag skrev idag är de absolut sista jag läser. Åh, vad jag längtar!

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

