Nano-pressen börjar infinna sig…

Okej, glöm det där med att jag skulle ha hunnit bygga upp en ordbuffert inför helgen. Så blev det inte. Om jag nu inte råkar trolla fram flera tusen ord inom de närmaste timmarna. Nej, istället har jag nog med att hålla uppe det vanliga tempot, som fortfarande är vansinnigt högt, och undvika att halka efter. Under de senaste dagarna känns det också som hösttröttheten kommit över mig lite. Den och huvudvärken tar fokus från skrivandet och gör det extra jobbigt att sitta och stirra in i en dataskärm.

Just nu är jag nästan 10 000 ord in i min historia och känner kanske att min idé inte riktigt var så genomarbetat som jag trodde. Det är mest de tekniska detaljerna som gör mig fundersam. Men det kanske jag får klura vidare på efter nano. Det känns lite som när jag började skriva på Hellre jagad av vargar. Så fort jag introducerar ett element i en berättelse som skiljer sig från det normala. I det fallet var det varulvar och nu är det en avancerad människorobot. Då måste  jag ha betydligt mer tanke och planering bakom för att få ihop manuset. Det måste verka realistiskt, även om handlingen i själva verket är mil därifrån. Det tog mig ganska mycket tankekraft innan jag hade kläm på hur jag ville ha det med varulvarna. Hur såg deras levnadssituation ut? Är de en del av samhället eller står de utanför? Vad har flockarna för lagar, regler och seder? Det fanns en hel del att reda ut.

När det kommer till min robot är jag inte där än. Inte alls. Men det är ju inget som säger att manuset måste vara klart när nano är över. Det är ju bara att skriva om, skriva om och skriva om tills allt faller på plats.

Det här inlägget postades i Nanowrimo och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nano-pressen börjar infinna sig…

  1. Sofia Fritzson skriver:

    Det där drabbas jag också alltid av vid 10 000 ord. Det brukar gå över när jag skriver vidare, men det är alltid en tung uppförsbacke där. Hoppas du tar dig förbi det snart!

    Gilla

Kommentera

