Och så var den kvällen förstörd…

Jag kopplade bort manuset och ägnade mig åt en väldigt efterlängtad bok, nämligen den som stod näst på tur i en av mina favoritserier.

Men så här i efterhand önskar jag  att jag hade ägnat mig åt lite redigering istället. När man skriver romance finns det egentligen bara en regel man inte får bryta. Det får INTE sluta olyckligt. Ändå var det precis vad författaren gjorde i det här fallet. Min hjärna var absolut inte inställd på det. Hur omöjligt läget än ser ut så vet man att det kommer lösa sig, man behöver inte oroa sig. När jag avslutade boken och konstaterade att hjältinnan verkligen var död, hon skulle inte komma tillbaka och hennes andra hälft skulle leva resten av livet ensam och helt utom sig av sorg, blev jag arg. När jag inte grät floder vill säga…

Nu önskar jag att jag inte hade varit så försiktig med att undvika spoilers. För hade jag vetat, tror jag faktiskt inte att jag hade läst boken. Man kan inte skriva 600 sidor romantik som slutar i tragedi. Då får man sätta en varningstext på boken i så fall.  Jag tycker nog inte ens att man får marknadsföra den som romance.

Det här inlägget var kanske inte direkt skrivrelaterat, men jag var bara tvungen att skriva av mig någonstans. För att ändå knyta an till mitt skrivande så vill jag bara tillägga att jag aldrig någonsin ska skriva en bok som slutar i tragedi. Jag kan möjligen tänka mig att skriva något som slutar lite fortsättning följer… Men så småningom ska alla få sitt lyckliga slut. ALLA.

Nu ska jag tröstäta choklad och gråta lite till.

Det här inlägget postades i Allmänt babbel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Och så var den kvällen förstörd…

  1. Christina S skriver:

    Nej… så FÅR man inte göra!! Inte om det är Romance.
    Håller med dig. Mer lyckliga slut till folket. Jag tror att vi behöver det i tider som dessa när det ser ut som det gör i världen.
    Lycka till med den fortsatta redigeringen.
    Kram kram

    Gilla

Kommentera

