Let the Eurovision Song Contest begin

Jag gillar melodifestivalen och älskar ESC. Ikväll drar det igång och i år är jag inte särskilt inlyssnad på låtarna sedan innan. Semifinalerna ska med andra ord bli riktigt roliga att titta på.

Jag tycker om att lyssna på passande musik när jag skriver. Texter som passar in på det som händer i manuset, musik som skapar en viss stämning som återfinns i texten. Men jag är väldigt dålig på att hitta ny musik och upptäcka nya artister. Så det är genom Mello och ESC som jag fyller på mitt låtförråd varje år. Och det vet ju ni också, att det inte är 40 bra låtar i eurovision varje år. Nej, har jag tur hittar jag fyra låtar som jag vill lyssna på.

Förra året var dock ett riktigt bra år. Jag älskade Norges bidrag ”A monster like me”, dock har jag inte hittat något passande manus som den passar till… än. Annars var Australiens bidrag ”Tonight again” och Estlands ”Goodbye to yesterday” klockrena till den fristående uppföljaren till En Midsommarnatt. Så de ska jag lyssna på när jag tar tag i det manuset igen. Sedan fanns det nästan en handfull låtar till som jag tyckte var helt okej.

Till mitt sommarprojekt, som nu fått arbetsnamnet Lika Olika, har jag inte hittat så mycket musik. Men efter den här veckan kanske spotifylistan har fyllts på 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt babbel, Skrivande, Vardag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Let the Eurovision Song Contest begin

  1. Veronica A. skriver:

    Ja nu är det äntligen eurovision, vi får hoppas det levererar även i år! Förresten gillar arbetsnamnet på ditt sommarprojekt 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

