I valet och kvalet

Nu hoppas jag att det finns någon därute som kan ge mig lite goda råd eller bara dela med sig av sina personliga preferenser. Det gäller arbetstiteln på mitt övernaturliga manus Hellre jagad av vargar och huruvida den ska få vara kvar eller bytas ut.

Tanken bakom titeln var ordspråk och talesätt som fanns runt just vargar. Ni har säkert hört en hel del. Man blir hellre jagad av vargar, kastad åt vargarna, man ropar varg m.m. Och om jag i framtiden skulle få ut fler delar i serien skulle titlarna fortsätta i samma anda. Dessutom har Hellre jagad av vargar en humoristisk underton som funkar väldigt bra med Miriams personlighet.

Men … Sen har vi det här med Orup…

Och att jag förälskat mig lite i arbetstiteln Varghamn som jag använde när jag skrev uppföljaren. Det fick mig att fundera över ord som innehöll ordet varg istället. Manuset om Miriam och Jonathan skulle då kunna heta Ensamvarg istället. Ett ord som passar in på båda karaktärerna eftersom Miriam är något av en ensamvarg och Jonathan, ja, han är ju en riktig ensamvarg. En ensam varg 🙂

Vilket föredrar ni?

Ensamvarg eller Hellre jagad av vargar?

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till I valet och kvalet

  1. Tobias Holmgren skriver:

    ”Hellre jagad av vargar” är en superfin titel, men tyvärr har nog Orup fördärvat den för alla författare som inte ämnar skriva en ungdomsroman som utspelar sig på 1990-talet till svensktopps-pop 🙂 Vad finns det mer för vargrelaterade begrepp du kan använda? Kanske något Noa-ord? https://sv.wikipedia.org/wiki/Noaord

    Gilla

  2. Tobias Holmgren skriver:

    Uttryck, ordspråk och ordstäv kanske också kan ge något? ”Ingen rädder för vargen”, ”Ropa varg”, osv.

    Liked by 1 person

  3. Tobias Holmgren skriver:

    (andra än det aktuella, alltså)

    Gilla

  4. Anna skriver:

    Jag föredrar Ensamvarg eftersom jag är en själv 😉 Haha, skämt åsido, båda titlar tilltalar mig lika mycket 🙂

    Liked by 1 person

  5. Veronica A. skriver:

    Tyvärr förstör Orup det lite, annars hade jag definitivt röstat på Hellre jagad av vargar! Annars gillar jag ensamvarg, dock när jag läser ordet ensam tänker jag inte direkt på romance som egentligen står för motsatsen för ensam. Så jag vet inte riktigt. Det är svårt! Men jag gillar din tanke med att ha varg i titeln. Varghamn är ju superbra!

    Liked by 1 person

    • Sara skriver:

      Tack för att du tog dig tid att svara. Just nu ser det ut att bli Ensamvarg, även om det kanske inte andas romantik direkt. Men samtidigt har jag läst många böcker där killen är något av en ensamvarg, tills han träffar den rätta … förstås. Nu är det visserligen kvinnan som är ensamvargen i mitt manus, men ändå. Tillsammans med beskrivningen hoppas jag att det ska framgå hur jag tänker 🙂 Och så en lite romantisk font på det 😉

      Gilla

Kommentera

