Nu har kärleksnovellerna lämnat boet

Den 1 augusti är sista dagen att skicka in sina kärleksnoveller till årets novelltävling på Hemmets Veckotidning. Temat är romance och ingen mindre än Simona Ahrnstedt sitter i juryn.

Jag lyckades knåpa ihop två noveller tillslut och efter ett par genomläsningar igår (bland annat en högläsning av min man) mejlades den sista av dem i väg. Så nu är det bara att hålla tummarna.

Det svåraste med noveller är att hitta en idé som är så pass enkel att den går att skriva på ca 2000 ord, eller max 12000 tecken inkl blanksteg, som var riktlinjen för tävlingen. Samtidigt måste idén ha en tydlig intrig och en konflikt som gör att man verkligen vill fortsätta läsa. Men det bästa med noveller är ändå att de går fort att skriva (i jämförelse med romaner) och ändå får du den där härliga känslan av att ha avslutat något, att ha lyckats. Den behövs, särskilt om det går lite trögt i de övriga skrivprojekten.

Det här inlägget postades i Noveller och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nu har kärleksnovellerna lämnat boet

  1. Maria skriver:

    Där påminde du mig om nåt! Jag påbörjade en, men glömde av den iom att jag höll på med redigering av min engelska novell. Då vet jag vad jag ska pyssla med nu! Lycka till!

    Gilla

  2. Ninas corner skriver:

    Härligt att du är klar med novellerna. Själv brottas jag för fullt med min novell som vägrar ge med sig och bli skriven. 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

