Vad jag roar mig med istället för att ta tag i tvätten…

Christina Schiller delade den här otroligt roliga och inspirerande länken på vanliga romance-plottar för ett tag sedan. När jag läste igenom listan insåg jag att nästan alla romanceböcker jag läst gick att passa in på en eller flera av punkterna. Och det är inte så konstigt, punkterna är ganska övergripande och går att tolka lite som man själv vill.

Men mina egna alster då? Vilka vanliga romance-intriger faller de in under? Jag var så klart tvungen att undersöka saken närmare. Det här är vad jag kom fram till när jag jämförde med några av mina manus:

Ensamvarg: She believes no one can truly love her… (Stämmer iofs in på båda karaktärerna…) He’s a danger to her safety… Their love is forbidden by others…

En midsommarnatt: She doesn’t trust her dating choices… She’s a mess… She has a secret…

För kärlekens skull: He has moral qualms… Being together would require a big sacrifice…

Lika olika: They have terrible first impressions of one another… Their time is together is limited… Their cultures clash…

Jag skulle nog kunna trycka in betydligt fler och vissa konflikter skulle kunna återkomma i flera av manusen, trots att de handlar om väldigt olika saker. Jag gillar till exempel när personer som är väldigt olika blir kära i varandra. Det är faktiskt ett återkommande tema i flera av mina manus och beror nog på att jag själv älskar att läsa den sortens historier.

Vilka romance-konflikter ligger er varmast om hjärtat?

 

 

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vad jag roar mig med istället för att ta tag i tvätten…

  1. Ninas corner skriver:

    Åh, vilken rolig länk! Gillagillagilla! 😀 Mitt manus börjar med att de är ”Straight up enemies”, ”Competitors” och längre fram kommer det bli ”Their love is forbidden by others” och ”Cultures clash”. Exakt det jag själv gillar att läsa. Kulturkrockar och att personer är så diametralt olika som man kan bli, det gillar jag verkligen. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Maria skriver:

    Förbjuden kärlek tror jag ligger mig varmast om hjärtat. Annars är det nog cultures clash (vampyrer och människor är sällan bra, egentligen). I min senaste novell i kommande antologin är de platoniska vänner först, and she’s a mess. 😛 Kul länk!

    Gilla

Kommentera

