Romancetips – September

Ibland får jag frågan om jag inte tröttnar på att bara läsa romantiska böcker som alltid slutar lyckligt och svaret är att jag inte bara läser romance, även om det är min favoritgenre. Självklart uppskattar jag att slänga in ett mord mellan varven. Men om jag fick välja att bara läsa böcker från en genre skulle det självklart bli romance. Det är oklart varför någon skulle ställa det kravet, men ändå 😉 Det jag tror många missar är hur stor romancegenren är och hur många olika sorters undergenrer det egentligen finns. Jag, som ändå har läst en hel del olika förvånas fortfarande över hur mycket det faktiskt finns att välja på.

Därför tänkte jag idag tipsa om en romance som för mig känns helt unik. Både när jag först läste den under 2014 och fortfarande, trots mängden med romantik som passerat mina ögon sedan dess. Boken heter Transcendence och är skriven av Shay Savage. Jag är medveten om att jag tipsat om den här boken förut, dock inte här så därför nämner jag den igen. Transcendence har något så ovanligt som en grottman i huvudroll och hela boken är berättad ur hans perspektiv. En mycket annorlunda upplevelse eftersom han inte kan prata.

transcendence_539f2a8d9606ee7f21733c99Ehd’s a caveman living on his own in a harsh wilderness. He’s strong and intelligent, but completely alone. When he finds a beautiful young woman in his pit trap, it’s obvious to him that she is meant to be his mate. He doesn’t know where she came from; she’s wearing some pretty odd clothing, and she makes a lot of noises with her mouth that give him a headache. Still, he’s determined to fulfill his purpose in life – provide for her, protect her, and put a baby in her.

Elizabeth doesn’t know where she is or exactly how she got there. She’s confused and distressed by her predicament, and there’s a caveman hauling her back to his cavehome. She’s not at all interested in Ehd’s primitive advances, and she just can’t seem to get him to listen. No matter what she tries, getting her point across to this primitive, but beautiful, man is a constant – and often hilarious – struggle. With only each other for company, they must rely on one another to fight the dangers of the wild and prepare for the winter months. As they struggle to coexist, theirs becomes a love story that transcends language and time.

De språkliga svårigheterna mellan Ehd och Beh, som han kallar Elizabeth, är väldigt underhållande. Ofta kan man som läsare och tillika kvinna levande i nutid, lista ut vad det är Elizabeth försöker förmedla. Men för Ehd är det nästan omöjligt. Hela boken består av Ehds tankar och hans primitiva syn på livet. Det är både roligt och befriande att läsa om. Hans oro för rovdjur är en sak som ständigt återkommer. Hur han hela tiden spanar efter faror och därför inte alls vill vända ryggen till när Elizabeth t.ex. behöver uträtta sina behov. Att vara ensam är att vara utsatt och en så enkel sak som att bajsa är inget undantag. Han är också ganska besatt över att föröka sig, föra arten vidare och ägnar mycket tankar åt att fundera på hur han ska få Beh att gå med på hans önskemål. Är han inte tillräckligt stark? Har han inte tillräckligt stora förråd inför vintern? Vad kan han göra för att hon ska gå med på att bli hans partner på alla sätt. Han är mycket strävsam i sina försök att imponera på stackars Elizabeth.

Om Elizabeth vet man inte särskilt mycket egentligen. Utifrån Ehds tankar kan man läsa sig till att hon kommer från vår tid, men hur hon hamnat hos Ehd är länge ett mysterium.

Är ni sugna på något lite annorlunda i romanceväg kan jag varmt rekommedera den här!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Romancetips – September

  1. Ett tips jag tar till mig 😊

    Liked by 1 person

  2. Lovisa W skriver:

    Wow, den låter jättebra! Men är det alltså inga dialoger? Dialoger är det jag älskar att läsa mest. Så befriande och luftigt på något sätt. ^^

    Gilla

    • Sara skriver:

      Nej, boken är nästan helt befriad från dialoger annat än de ljud som Ehd uppfattar. Jag trodde att det skulle bli väldigt jobbigt,gillar också dialog, men jag hade bara roligt när jag läste. Det blir en annorlunda upplevelse och jag kan bara tänka mig vilken utmaning det måste vara att skriva en hel bok ur den synvinkeln.

      Gilla

Kommentera

