Romancetips – Oktober

Ett måste för alla som gillar paranormal romance är författaren J.R. Ward. Hon har även skrivit under namnet Jessica Bird och håller igång flera serier såväl paranormal som contemporary. Serien hon är mest känd för, är den jag tänker tipsa om nu – Black Dagger Brotherhood.

I nattens mörker pågår ett krig i Caldwell, New York. De som försvarar varmpyrrasen mot dess största fiende är det hemliga brödraskapet Black Dagger Brotherhood. I första boken (Dark lover) får vi följa Wrath, den sista fullblodiga vampyren och ledare för BDB. När en av hans bröder dör och lämnar efter sig en halvblodsdotter, omedveten om sitt arv och den förvandling hon snart kommer att genomgå, blir det Wraths uppgift att hjälpa henne stiga in i vampyrernas hemliga värld. Men tycke och attraktion uppstår, som ni kanske förstår…

bdb11Serien fortsätter i samma anda och en efter en av vampyrkrigarna hittar kärleken samtidigt som kriget fortgår. Nya karaktärer introduceras hela tiden och böckerna blir bara tjockare och tjockare, men det gör ingenting för J.R. Wards böcker är ren läsglädje. Mina personliga favoriter i serien, som i skrivandets stund är uppe i fjorton böcker, är:

  • Bok 3: Lover Awakened – Bella & Zsadist
  • Bok 8: Lover Mine – John Matthew & Xhex
  • Bok 11: Lover at last – Qhuinn & Blay

Däremot måste jag som en sann romanceälskare passa på och varna för bok nummer tretton. J.R. Ward valde i det fallet att göra något som borde bestaffas med fängelse när man är en så pass rutinerad romanceförfattare. Boken slutar nämligen inte lyckligt. Nu kanske i tycker att jag spoilar, men i just det här fallet så är det faktiskt bättre att veta. Tro mig… Romance SKA sluta lyckligt och det kommer som en chock när den inte gör det. Jag grät en hel kväll. Och trots att det snart är ett år sedan jag läste boken blir jag fortfarande arg när jag tänker på den. Det kanske låter jättetöntigt men, ja, hennes böcker är så bra och påverkar mig så starkt. Jag var helt investerad i den serien och är fortfarande. Så fort jag har surat klart (borde vara någon gång senare i år) ska jag ta mig an nästa del i min favoritserie. Dessutom har jag precis fått veta att kommande boksläpp, del femton, äntligen handlar om paret jag velat följa i evigheter.

 

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

