Romancetips – November

Den här månaden tänkte jag tipsa om en av mina favoritserier från Nora Roberts. Det är svårt att bara ha en favorit när Roberts är så produktiv. Serien om bröderna MacKade består av fyra böcker, en för varje bror såklart. Den första heter The return of Rafe MacKade eller Återkomsten på svenska. Bröderna är kända för sitt heta temperament i hemstaden Antietam och kanske allra mest Rafe. Men han är inte bara känd för att gärna ta till knytnävarna, han förknippas också med diverse skandaler och kvinnoaffärer. När stadens svarta får sedan återvänder hem efter många års frånvaro börjar ryktena genast att surra igen.

aterkomstenNågon som inte tänker falla för Rafes omtalade charm är antikhandlaren Regan. Däremot ser hon inget problem att inleda ett yrkesmässigt förhållande med honom. Men Rafe har förstås helt andra planer …

Bland de fyra böckerna är bok nummer tre min personliga favorit och tätt därefter kommer just boken om Rafe och Regan. Böckerna skrevs under 1995-1996 och även om serien har några år på nacken nu är det väldigt svårt att låta bli att charmas. Ibland kan jag uppleva att Nora Roberts kan vara lite ojämn, men när hon lyckas är hon briljant. Ni som har läst hennes senare serier kommer känna igen mycket då jag upplever att hon lånar en hel del från sina tidigare serier. Värdshustrilogin som kom för några år sedan tycker jag är en blek kopia på just bröderna MacKade. Där är det ett värdhus, i Återkomsten är det ett Bed & Breakfast komplett med spöke från inbördeskriget och hela kittet. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att hitta nya uppslag när man skrivit tresiffrigt med böcker, men just Värdshustrilogin är den av Roberts serier som jag inte rekommenderar över huvud taget. Läs då hellre bröderna MacKade! Contemporary romance i sann Roberts-anda när den enligt mig är som bäst.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

