Bokmässa och godisjägare!

I går var det bokmässa för hela slanten. Det blev en mycket tidig morgon, men vi ville vara ute i god tid med tanke på vädret ifall det skulle börja snöa. Mässan var välbesökt och godisskålen i vår monter lika så. Vi fick faktiskt höra av en äldre dam att hon hört att vår ”gång” skulle vara den bästa om man var ute efter godis. Det ledde till diskussioner i bilen på väg hem mellan mig och min man om vilka typer av godisjägare som lockats till vårt bord.3decmassa3

”Får man ta?”-typen, som frågar innan de börjar plocka på sig godis bestod främst av barn. Den äldre generationen använde sig hellre av frasen ”Jag tar en”, om de sa någonting alls.

Typen jag uppskattade mest (förutom de som faktiskt handlade i montern) var de som åtminstone låtsades vara intresserade av böckerna. De som stod och läste lite på en baksida för att sedan ”upptäcka” godiset. Då har ju chokladen tjänat ett syfte tänker jag.

Roligast var de återkommande godisjägarna och här snackar vi främst pensionärer. Flera verkade ha kommit fram till att om man blandade lite olika taktiker i sin jakt på godis så kunde man återvända till samma monter ganska många gånger. Jag tänker speciellt på en äldre person som först körde taktiken att gå snabbt förbi montern, titta åt ett annat håll och hastigt köra ner en näve i godisskålen och sedan rakt ner i jackfickan. Vid första återbesöket hade jackan åkt av och tempot var lugnare. Tredje gången tror jag faktiskt hen tittade lite på böckerna också, med jackan på den här gången.3decmassa2

Godiset blev faktiskt till underhållning efter en stund. Särskilt när man ser dem som upptäcker det först när de redan hunnit förbi och sedan står och velar om de ska gå tillbaka eller inte.

På det stora hela var det en riktigt rolig mässa med många trevliga besökare. Kanske inte så många inom målgruppen för fantasy och övernaturligt, men även om böckerna inte såldes i så många exemplar så tog i alla fall godiset slut. Mission accomplished!!

Det här inlägget postades i Ensamvarg, Mässor & events och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bokmässa och godisjägare!

  1. Lovisa Wistrand skriver:

    Hahaha, men gud! Det är godis man ska ha på mässor, alltså. Men ofta folk är så fräcka att de går tillbaka gång efter gång efter godis och knappt ens tittar på böckerna? 😮 Jag är själv en extrem gottegris men skulle aldrig göra så xD Kan tänka mig att det måste ha varit en upplevelse att betrakta allas mer eller mindre subtila försök att ta godis. Kul att du fick lite böcker sålda också, i alla fall!

    Liked by 1 person

  2. En gång sålde jag böcker i samband med en föreläsning och hade godis med mig, jag har aldrig sålt bättre. Vad roligt att läsa detta inlägg om godsreaktioner, det är en hel psykologi hur människor reagerar inför gratis godis! 🙂

    Liked by 1 person

  3. Godisreaktioner skulle det stå! Min dator gillar att rätta mig felaktigt 🙂

    Gilla

Kommentera

