Hur gick det med skrivmålen för 2016?

Jag tror aldrig att jag delade med mig av mina mål för mitt skrivande under 2016 här på bloggen, men under hela året har jag haft dem i ett dokument på skrivbordet på min dator.

Så här såg de ut:

  • Avsluta 2 råmanus
  • Redigera befintliga råmanus
  • Avsluta en kortroman
  • Skicka manus till förlag
  • Skriva noveller
  • Ställa upp en i en skrivtävling

 

När jag ser listan framför mig känns det ganska diger, men jag lyckades faktiskt riktigt bra. Nästan mer än bra!

  • Under vinter/våren skrev jag råmanus till Varghamn och under sommaren skrev jag råmanuset Lika olika.
  • Under våren redigerade jag En midsommarnatt och skickade sedan till förlag.
  • Efter att jag fått tillbaka rättigheterna till Hellre jagad av vargar, som kom trea i Harlequins författartävling, skickade jag även den till förlag.
  • Sedan redigerade jag Hellre jagad av vargar efter synpunkter från ett förlag och manuset blev till Ensamvarg, som kom ut på Upper Room förlag i september.
  • Jag skrev tre noveller under året. Två av dem skickade jag till Hemmets veckotidnings stora tävling för romance-noveller.
  • Under hösten har jag hunnit grovredigera Varghamn och skicka till testläsare och nu är jag mitt uppe i redigeringen av Lika olika.

En bra år, eller hur? Vissa veckor känns det som om jag inte får något gjort, men när jag ser tillbaka på året har jag hunnit en hel del.

Det var egentligen bara kortromanen som jag gick bet på. Jag har en idé om något som skulle kunna beskrivas som en serie kortromaner (4st) som är en blandning av paranormal romance och suspense. Den kom till mig när jag fick för mig att testa att skriva något på engelska (för romance gör sig mycket bättre på engelska av någon anledning, i alla fall i mitt huvud) och jag tror det var därför jag körde fast. Oavsett om majoriteten av alla böcker jag läser är på engelska är det en helt annan sak att skriva dem. Tvivlen blir ännu större när det går trögt och nu står jag med ett halvfärdigt första utkast på kortroman nummer ett. Vi får se om jag får någon ordning på det nästa år, på svenska i så fall.

Nu ska jag klura på mina skrivmål för 2017!

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hur gick det med skrivmålen för 2016?

  1. Bok&Film skriver:

    Bra jobbat med att uppnå nästan alla dina mål! Själv uppnådde jag inte ett enda av mina mål. Där emot har jag fått ihop början på ett manus som jag skulle delta i NaNoWriMo med. Så det läggs till de andra manus jag skriver på. Som du skriver så är det dags att sätta upp mål för 2017. Det är bara att skärpa till sig och försöka uppnå så många av målen som möjligt nästa år istället. Nytt år nya tag! Lycka till med kortromanen 🙂

    Liked by 1 person

  2. Maria skriver:

    Vad härligt! Önskar att mina skrivmål var lika uppfyllda… Men icke. 😛 Insåg när jag skrev om 2016 att jag faktiskt skrivit en långnovell (17k) och fått den publicerad, plus att jag vann nanon, även den texten inte kan räknas som ett råmanus, så jag har jag grunden till något där. Tanken var ju att jag skulle avsluta två påbörjade projekt under mammaledigheten, men istället började jag två nya, plus novellen. 😛 Jaja, man kan inte få allt.

    Nu börjar jag jobba igen, och då blir målen direkt mycket färre.

    Liked by 1 person

  3. Du har varit superduktig ju! Vad roligt att du kunnat arbeta på så. Hoppas 2017 också blir ett år du kan känna dig nöjd med ditt dina mål för ditt skrivande och dina böcker. Lycka till!

    Liked by 1 person

  4. Veronica A. skriver:

    Så mycket du har hunnit med under 2016! Det ska du verkligen vara stolt över 🙂 Gott nytt år!

    Liked by 1 person

Kommentera

