Manusgenomgång

Den här veckan ägnar jag helhjärtat åt ännu en genomgång av Varghamn. Det är inte alls längesedan jag avslutade förra genomgången, ändå blir jag glad av att vara tillbaka hos Anja, Simon, Jonathan, Miriam och de andra igen. Jag får anstränga mig för att inte börja nöjesläsa när handlingen griper tag och verkligen fokusera på vartenda ord.

img_20170221_101208.jpg

Planeringen för del tre börjar falla på plats. Inte så att jag har beskrivit varenda kapitel i detalj, det brukar jag aldrig göra. Däremot har jag planerat de inledande kapitlen noga och även själva upplösningen. När det gäller resten gillar jag att ha det lite öppet. Jag vet ju fortfarande vad som ska hända men hur karaktärerna väljer att berätta dem, det tar jag lite som det kommer. Det ska ju vara ett äventyr att skriva och så fort Varghamn är skickad till tryck blir det dags att köra igång!

Vad pysslar ni med just nu?

 

Det här inlägget postades i Skrivande, Varghamn och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Manusgenomgång

  1. Kristina skriver:

    Vad spännande det låter! Att sätta upp ramarna men sedan låta karaktärerna bestämma vägen mot slutet. Lite som att du ritar upp bilden av hur det ska vara med tuschpenna men karaktärerna färglägger bilden 🙂
    Själv håller jag på med redigeringen, första rundan. Insåg att jag var tvungen att gå tillbaka och lära känna mina karaktärer mer, alltså testar jag ett nytt grepp och gör rejäla mindmaps över huvudkaraktärerna – och mindre över de viktigaste bikaraktärerna. Än så länge verkar det fungera. Hur gör du när du formar nya karaktärer Sara? 🙂

    Liked by 2 people

    • Sara skriver:

      Vilken spännande fråga 🙂 Ja, hur gör jag egentligen? Jag tror jag får göra ett blogginlägg om det för att undvika att lämna en superlåååång kommentar 😉

      Lycka till med redigeringen!

      Gilla

  2. Anna skriver:

    Jag redigerar för fullt! 😀

    Liked by 2 people

  3. anethebergendahl skriver:

    Hej Sara! Mysigt du har det på din skrivplats. Gillar det stämningsfulla som äkta ljus ger. Intressant att läsa om din manusplanering.

    Jag är så glad för igårkväll kom jag i mål med mitt allra första manus, en feelgood roman. Kom gärna in och kolla in min blogg. 🙂 På återseende.

    Liked by 1 person

Kommentera

