Att bygga karaktärer

Kristina ställde en intressant fråga i en kommentar igår som fick mig att fundera. Hur skapar jag karaktärer och hur gör jag för att lära känna dem?

För det första så tänker jag mycket på karaktären ifråga. Jag funderar över hur den skulle reagera i olika situationer, hur den uttrycker sig och hur den ser ut. Sedan antecknar jag mycket. Allt från basgrejer som namn, ålder, längd, hårfärg osv, till personlighetsdrag. Hur uppfattar omgivningen den här personen och hur ser personen på sig själv? Om jag skulle beskriva karaktären med tre ord, vilka skulle det vara? Om karaktären fick beskriva sig själv, vilka ord skulle den använda sig av?

Hur ser karaktärens liv ut när manuset börjar jämfört med när det slutar? Vad har karaktären för mål? Vad vill den uppnå i livet? Hur ska den kunna nå målen? Vilken utveckling behöver karaktären göra under manuset för att nå dit?

På internet finns det massor av olika listor man kan fylla i med information om sina karaktärer. Ibland kan klädstil, favoritmat, favoritbok, favoritmusik säga mycket om en karaktär. Och varför någon gillat en viss sak kan ha en anledning som ligger ganska djupt begravd. Jag kanske inte alltid tänker så när jag först ”bestämmer” vad min karaktär ska gilla, men ändå finns vetskapen på något sätt redan där.

  • Erik läser helst utlämnande självbiografier och gripande historiska romaner för det får hans egna bekymmer och misslyckanden att verka mindre.
  • Miriam älskar att titta på skräckfilm för hon gillar känslan av att övervinna sina egna rädslor och bevisa för sig själv att hon klarar sig själv. Samtidigt önskar hon att hon hade någon att se filmerna med så hon för en gångs skull kunde tillåta sig själv att bli rädd.
  • Tom älskade Harry Potter som barn (och gör fortfarande) och fantiserade i många år om ett eget antagningsbrev till Hogwarts för han visste redan då att han inte passade in  i sammanhanget där han växte upp.
  • Noa går nästan alltid klädd i arbetskläder och hans favoritmat är allt hans mamma lagar. Han är alltid redo att ge en hjälpande hand till den som behöver, inte bara sin egen familj, även om den och familjegården är det viktigaste i hans liv.

Andra saker jag funderar över är karaktärens historia. Vad har hänt som har format karaktären till vad den är idag? Hur har relationer till föräldrar, syskon och vänner sett ut genom åren? Vad har karaktären för erfarenheter av kärlek, arbetsliv, studier m.m.

Ju mer man lär känna en karaktär, desto lättare blir det att skriva om den. Ibland händer det att man inte lär känna karaktären förrän man har kommit till slutet av manuset. Och då kan det bli en hel del att fundera på under första redigeringen. Skulle hen verkligen säga så här, tänka så, göra så?

Jag älskar när karaktärerna känns så levande att de skulle kunna vara en riktig person, även om det är att få fram den känslan i texten. Ibland kräver det mycket jobb. Att nå dit i sitt huvud är mycket lättare och det händer att jag glömmer att de ”bara” är karaktärer. Ibland önskar jag att jag kunde fixa ihop Noa med en släkting. Jag har kallat min yngste son Arvid i flera veckor… Och nej, det är inte hans namn utan namnet på en karaktär. Och i natt kan jag ha drömt att jag försökte flirta lite diskret med en annan karaktär. Jag blev tok-nobbad btw 😉

Hur jobbar ni med att bygga karaktärer? Lämna gärna era tips och trix, för att lära känna sina karaktärer är en ständigt pågående process och nya dyker ju upp hela tiden.

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att bygga karaktärer

  1. Kristina W skriver:

    Åh tack för att du delar med dig! Nu fick jag lite nya idéer på hur jag kan bygga vidare på karaktärerna 🙂 Exempelvis det där med att låta karaktärerna själva beskriva sig med tre ord och sedan låta omgivningen göra detsamma.

    Liked by 1 person

  2. Jag har bestämt hur mina karaktärer ska vara utifrån hur det kan se ut i verkliga situationer som mina karaktärer befinner sig i.

    /Cecilia Johansson
    http://www.ceciliajohansson.nu

    Liked by 1 person

Kommentera

