Romancetips – Mars!

Nu under mars vill jag återkomma till genren paranormal romance – den genre som gjorde att jag fick upp ögonen för romance. En av mina första favoritförfattare var Nalini Singh och jag har tidigare tipsat om hennes serie Guild Hunter med änglar och vampyrer. Men hon har en annan långkörare till paranormal romance-serie igång också. Den heter Psy-Changeling!

I den finns det förutom människor även varelser som kallas för Psy och Changelings (skepnadsskiftare). Psy kan beskrivas som en slags övermänniska med varierande förmågor som telekinesis, förutspå framtiden, påverka andras tankar, läsa tankar, telepati. Vissa är rena mördarmaskiner med förmågor att utplåna och nollställa en annan människas psyke totalt. På grund av stora konflikter inom rasen har man för flera decennier sedan ingått något som kallas The Silence. Det innebär att alla psy numera inte längre har förmåga att känna empati. Känslor är något förbjudet och skulle någon psy visa tecken på att ha känslor skickas den genast på rehabilitering. Vilket i stort sett innebär att hela deras personlighet raderas.

Changelings däremot styrs helt av känslor och mellan dem och Psy är läget spänt. Skepnadsskiftarna kommer i många olika former, men under seriens gång, eller i alla fall så långt som jag har läst, kretsar handlingen kring en flock med leopardskiftare och en med vargskiftare.

slaveFörsta boken i serien heter Slave to sensation och handlar om psykvinnan Sasha och skiftaren Lucas:

In a world that denies emotions,  Sascha Duncan must conceal the feelings that brand her as flawed. To reveal them would be to sentence herself to the horror of ”rehabilitation” – the complete psychic erasure of everything she ever was…

Both human and animal, Lucas Hunter is a changeling hungry for the very sensations the Psy disdain. After centuries of uneasy coexistence, these two races are now on the verge of war over the brutal murders of several changeling women. Lucas is determined to find the Psy killer who butchered his packmate, and Sascha is his ticket into their closely guarded society. But he soon discovers that this ice-cold Psy is very capable of passion – and that the animal in him is fascinated by her. Caught between their conflicting worlds, Lucas and Sascha must remain bound to their identities – or sacrifice everything for a taste of darkest temptation.

Hittills har det utkommit 15 böcker i serien. Del 16 kommer under året, men blir även starten på serien Psy-Changeling Trinity, som blir som säsong två av serien kan man säga. Själv har jag läst till och med bok tio och har alltså lite att läsa ikapp.

Gillar man paranormal romance är Nalini Singh en författare man måste testa! Hon är en enligt mig en av de stora, tillsammans med J.R. Ward, Kresley Cole, Jeaniene Frost och Gena Showalter.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Romancetips – Mars!

  1. Har inte läst nåt av Nalini Singh. Måste pröva nu när du skriver så gott om henne!

    Liked by 1 person

  2. Bokstund skriver:

    Detta är faktiskt en ny genre för mig, och jag trodde att jag hade ganska bra koll på genrer! Men det ploppar ju upp nya hela tiden, det är väl det som gör litteraturen så spännande 🙂 Skulle du rekommendera att man börjar med Slave to sensation som paranormal romance-oskuld, eller har du något annat ess i rockärmen? 😁

    Liked by 1 person

    • Sara skriver:

      Det beror helt på vad man gillar att läsa om. Vampyrer, änglar, skepnadsskiftare, demoner, mytologiska väsen m.m. Just Slave to sensation tyckte jag var lite ojämn när jag läste den, redan i bok två och tre har författaren utvecklats jättemycket. Men man behöver ju läsa från början. Gillar man grekisk mytologi kan jag rekommendera Sherrilyn Kenyons böcker och att starta med boken Fantasy Lover. Den serien var också en av de första jag började läsa inom genren.

      Liked by 1 person

Kommentera

