Ösa sand

Jag har kört fast lite grann.

Jag sitter och funderar hur jag ska placera scenerna i bokens inledning för att få ut mesta möjliga driv. Det är så mycket jag vill ha med att det känns som att inledningsfasen blir för lång. Det är egentligen fel sak för mig att tänka på nu i råmanusstadiet. Början är ändå alltid det som jag skriver om under redigeringen.

Men eftersom alla de där tankarna stoppar mig från att fortsätta tänker jag köra en annan taktik ett tag. Jag skippar kronologin och öser sand ett tag. Alla scener som ligger klara i huvudet ska ut och förvandlas till text. I nuläget tar jag hellre lite extra pussel längre fram än att jag kör fast helt och hållet. Jag har ändå början, slutet och ganska mycket däremellan planerat.

Det är bara att köra på. Redigering kan lösa de allra flesta problem 😉 Men förutsättningen är att jag har text att jobba med.

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ösa sand

  1. Kristina skriver:

    Det låter helt rätt! När jag började skriva var jag så himla låst vid att följa mitt synopsis och skriva kronologiskt. Men så körde jag fast totalt en fjärdedel från slutet. Löste det genom att följa SImonas råd och skriva bakifrån. Det lossnade totalt och nu tänker jag precis som du, äsch lite pusslande så löser det sig. Ös på så kommer det att bli toppenbra Sara!
    Använder du Scrivener eller Word när du bygger dina manus?

    Liked by 1 person

    • Sara skriver:

      Scrivener har jag inte vågat mig på än och på min nya dator finns bara open office installerat. Men jag behöver inte så mycket finesser. Mest bara att få ner texten ☺

      Gilla

Kommentera

