Fördomar var det här!

Det är väl allmänt känt att man som författare inte ska läsa kommentarsfältet på Storytel, åtminstone inte när det gäller ens egna böcker. Men skulle man bli nyfiken på vad människor har för fördomar kring romance finns nog ingen bättre plats. Där blomstrar de verkligen! Och ja … Jag kan inte hjälpa att bli lite provocerad.

Harlequin-smörja: En kommentar som dyker upp lite här och där bland romantisk litteratur och i alla möjliga varianter. Men det verkar inte som om de som uttrycker sig så har plockat upp en harlequinbok utgiven det här seklet. Harlequin har gett mig många underbara läsupplevelser genom åren och jag tycker de gör ett fantastiskt jobb för romance i Sverige. Ändå vill man med uttrycket reducera det man läst eller lyssnat på till något mindre värdigt – ingen riktig bok. Och det tycks vara en åsikt som hela tiden kommer igen. Är det romantiskt är det ingen riktig bok … och det för mig in på nästa fördom.

”Plockar man bort kärlekshistorien är det ju ingen handling kvar”: Jag förstår verkligen hur man tänker här, men tänk på att det är en romancebok du har plockat upp. Vi som älskar genren läser den för just kärlekens skull. I romance är kärlekshistorien det viktiga, fokus ligger på vägen mot det lyckliga slutet och karaktärernas resa för att nå dit. Tycker du att kärlekshistorien tar för stor plats har du valt helt fel genre.

”Precis som Fifty shades…”: Det här kanske kommer som en chock för en del, men det fanns sex i böcker innan Fifty Shades of Grey. Dessutom finns det i de flesta genrer. Jag har läst deckare med mer sex än många av mina romanceböcker i hyllan. Ändå verkar många tro att är det en sexscen eller två i boken så har man kopierat Fifty Shades.  Det spelar igen roll om du skriver om vampyrer, änglar, cowboys eller multimiljonärer. Sex är ändå Fifty Shades. Vilket är lite synd. För om det är de enda sexscenerna du har läst har du missat något och jag kan förstå hur du tänker när du resonerar så här …

” … bara billiga scener utan djup”: I många, för att inte säga de flesta, kärleksrelationer spelar sex en viktig roll. Det skapar intimitet och närhet. Relationer i romance är inget undantag och är författaren skicklig tillför de ”billiga” scenerna snarare ett djup åt relationen och för karaktärerna närmare varandra.

”Men det är ju såååå förutsägbart”: Jo, de får varandra på slutet. Men det är så det ska vara. Jag hör ingen klaga på deckargenren när kriminalkommissarien löser mordmysteriet på slutet ännu en gång. Eller att ett fantasyäventyr slutar med att (surprise!) det goda besegrar det onda. Visst, det finns historier som går utanför normen. Men avslutar du en romance med att en av huvudkaraktärerna dör, då kommer du att få väldigt besvikna läsare.

 

Okej, alla romanceläsare, vilka fördomar irriterar er? Har ni hört någon extra smaskig som ni vill dela med er av?

Det här inlägget postades i Allmänt babbel och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fördomar var det här!

  1. Bokstund skriver:

    Hehe åh, fnissade åt sista exemplet 😄

    Liked by 1 person

  2. Usch, jag håller helt med dig. Vidriga kommentarer som får mig att rysa!

    Liked by 1 person

  3. Kristina skriver:

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Det som är bra är att man i många fall kan dra paralleller med deckare. Som ”Plockar man bort kärlekshistorien är det ju ingen handling kvar”. Nä, vad händer om man plockar bort alla mord och jakten på mördaren ur en deckare…..?
    Tack och lov är de flesta i min närhet lika romancegalna som jag själv. Min svärmor en stor slukare, hon langar böcker till mig hela tiden 🙂 Men det är bra att bygga upp med motargument, vem vet när jag stöter på en romancemotståndare? Och gärna samla exempel från andra böcker eller genres som folk läst. Just för att de ska förstå att romance inte är så udda som de tror.

    Liked by 1 person

Kommentera

