Flocken, noveller och sommarmanus

I dag kunde jag ägna flera timmar åt skrivandet. Så skönt. Ändå går det fortfarande lite trögt med råmanuset. Jag kastade några scener under omskrivningen av inledningen och ligger fortfarande ganska många ord back jämfört med min lilla wordticker här på bloggen. Kanske är det därför det känns lite som att jobba i motvind. Samtidigt blir manuset mycket bättre nu. Det är jag övertygad om.

Jag hade som mål i våras att skriva klart råmanuset i sommar, men det har jag ändrat på. Nu är planen att ha ett manus som är redo för testläsning innan året är slut. Och ännu längre fram hägrar Bokmässan 2018 som möjlig utgivningspunkt för tredje delen. I sommar tänker jag försöka skriva lite varje dag. Ingen ordspruta från mig utan i sakta mak ta en scen i taget och jobba mig framåt.

Därför nöjde jag mig med dryga 500 ord i morse innan ungarna vaknade. Förmiddagen ägnade jag istället åt en novell som jag har spånat på i ett par dagar. Och ju mer jag spånar, desto fler dörrar öppnas. Nog kan den novellen få en uppföljare. Kanske till och i form av en fullängdsroman någon gång i en avlägsen framtid 😉 Härligt är det i alla fall att fantasin är igång med sina ändlösa skrivmöjligheter.

Nu när sommaren äntligen är här får jag ofta flashbacks till den föregående då jag satt och skrev råmanuset till Lika olika. Manuset är fortfarande ute hos förlag. Några refuseringar har det blivit, några positiva andra standardsvar. En redaktör har ringt och hört sig lite för och ett annat förlag har läst bett att få återkomma efter sommaren när de läst igen och diskuterat vidare.

Själv fortsätter jag att hålla tummarna.

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Flocken, noveller och sommarmanus

  1. Veronica A. skriver:

    Va spännande med att en redaktör har ringt och att du har fått flera positiva svar! Jag håller tummarna för dig 🙂

    Liked by 1 person

    • Sara skriver:

      Tack! Ja, det har varit lite bättre respons på senaste manuset. Bara att skriva vidare och inte ge sig. Förr eller senare måste det ju gå vägen 😉

      Gilla

  2. saralinneas skriver:

    Häftigt att du blivit uppringd av redaktör! Och att fler har visat mer intresse än vad de flesta manus får. Jag håller också tummarna!

    Liked by 1 person

Kommentera

