Romancerapport #1

För er som inte vet så recenserar jag böcker emellanåt på bokbloggen Beas bokhylla. Där försöker jag att prioritera de recensionsexemplar som dyker upp spontant i brevlådan, men också svenska författare och svensk utgivning. Så jättemycket romance blir det tyvärr inte, även om jag skulle önska att tiden fanns till för att även skriva om alla böcker inom den genren som jag konsumerar varje månad.

Men på den här sidan ligger ju fokus på romantik och därför tänkte jag börja dela med mig av de romanceböcker jag läst under månaden med start nu i juni. Jag kommer bara kort att beskriva handlingen och mina tankar kring boken, samt avslöja mitt betyg från goodreads. Tanken är inte att utförligt granska de här böckerna utan bara kort tipsa om vad jag har läst. Lite som en läsdagbok.

Här kan ni se vad jag läste på temat romantik under juni:

IMG_20170629_170145

 

Dödligt villospår av Nora Roberts – Den här boken hann jag faktiskt recensera på Beas Beas bokhylla, så vill ni läsa lite mer utförligt om den kan ni göra det här. Dödligt villospår är en av Roberts mer spännande böcker. Romantic suspense skulle jag kalla dem. För att snabbt beskriva handlingen kan jag säga att den handlade om en ungdomskärlek som återvänder, en mördare som är lös och en massa stora kattdjur. Spännande, romantisk och underhållande på klassiskt Nora Roberts-vis.

Betyg: ♥♥♥♥

Bound by Flames av Jeaniene Frost. Detta är tredje delen i serien Night Prince, en spännande PNR-serie om Vlad Tepesh och kvinnan som fått honom att våga tro på kärlek igen – Leila. Att vara fru till en av de mäktigaste vampyrerna i världen har både fördelar och nackdelar. Vlad har fiender som är beredd att göra vad som helst för att komma åt honom eller den han älskar. Frost skriver som alltid med en stor portion humor, mycket action och het passion.

Betyg: ♥♥♥♥♥

Untamed by June Gray. Chloe behöver komma bort från allt och hamnar i en liten stuga i skogen i Smokey Mountain. En plats full av spökhistorier och legender. Speciellt den om mannen i skogen, en man som visar sig vara betydligt mer än bara en spökhistoria när han bryter sig in i Chloes stuga. Den här boken är inte speciellt realistisk, men av någon anledning så bryr jag mig inte. Min första tanke när jag överrumplar en inbrottstjuv skulle nog inte vara att hångla upp honom… Men alla är vi olika. Kärlekshistorien mellan Chloe och Alaric var riktigt underhållande ändå.

Betyg: ♥♥♥♥

Ljus i mörker av Nora Roberts. En del i serien Night Tales. En småcharmig historia om en polis och en privatdeckare som slår sig samman för att hitta en försvunnen flicka. Samtidigt börjar känslorna spraka och möjligheten att hitta den stora kärleken blandas också in i mixen. Underhållande för stunden, men ingen ny favorit från Roberts för min del.

Betyg: ♥♥♥

A night like this av Julia Quinn. Det här var första boken jag läste av Julia Quinn och jag gillade hennes lite humoristiska ton i den här historiska kärlekshistorian. Daniel Smythe-Smith återvänder till England efter att ha spenderat flera år utomlands på flykt undan döden. Där får han upp ögonen för sina kusiners guvernant som också har ett farligt förflutet som spökar. En rolig, mysig och väldigt underhållande historisk romance. Det blir garanterat med av Quinn i framtiden.

Betyg: ♥♥♥♥

Claimed av Laurann Dohner & Kele Moon. Stackars Brandi kidnappas från en bensinstation, förs ut i skogen för att agera bytesdjur åt ett gäng mordiska vargskiftare. En annan varg lägger sig dock i jakten och räddar Brandi, men vågar hon lita på den stora stygga vargen. Har man ett problem med kaxiga alfahanar kommer man garanterat att ha problem med flera karaktärer i den här boken. Ibland kände jag nästan att jag inte ville gilla det här… Samtidigt kunde jag inte låta bli. Claimed är en rapp, kaxig och het PNR. Första boken i serien om flocken Nightwind.

Betyg: ♥♥♥♥

Cursed by Fire av Jacquelyn Frank. Det här var första delen i serien Immortal Brothers där vi får följa den förste brodern Dethan. Under de senaste 200 åren har han suttit fastkedjat i en grotta och bränts till döds gång på gång. Ett straff för att han mot gudarnas vilja tog gåvan av odödlighet. Nu får han en chans att visa gudarna att han förändrats och på sitt uppdrag stöter han på Selinda. Arvtagare till tronen i Hexis, men tvingad att gifta sig med en man hon hatar och som mycket väl kan bli hennes död. Om inte staden går under innan dess förstås, för fienden hänger på låset. Främlingen Dethan är en chansning. Men tillsammans kanske de både kan rädda riket och hitta kärleken. Cursed by Fire var en riktigt härlig fantasyromance. Den beskrivs som en paranormal, men med tanke på att den utspelar sig i en främmande värld och innehåller många magiska element skulle jag nog hellre kalla den en fantasy. Hur som helst så gillade jag den riktigt mycket!

Betyg: ♥♥♥♥

Ej med på bild:

Giving in av Maya Banks. Andra delen i serien Surrender, som precis som det låter handlar mycket om dominans och underkastelse. I den här boken tar det sig dock inte så fysiska former, utan handlar mer om att våga släppa in någon i sitt liv och vara sårbar. Vi får möta en typisk alfahane i kostym med ett mörkt förflutet och en deprimerad sekreterare med misshandel och sexuellt utnyttjande i bagaget. Ändå är det en fin och rörande historia som målas upp. Giving in är mer än bara het passion. Det är en gripande och fängslande romance.

Betyg: ♥♥♥♥

 

Det blev mycket romance under juni. Åh, vad jag hoppas att det håller i sig resten av sommaren ♥

 

 

 

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Romancerapport #1

Kommentera

