Kan vi prata omslag?

Och då menar jag omslag till romance.

För varje nytt manus jag skriver kommer tankarna på hur ett omslag skulle kunna se ut. Vilka viktiga teman, känslor, händelser eller detaljer från boken vill jag lyfta fram i ett omslag som ska bli bokens sida utåt.

Jag är egentligen inte speciellt kräsen när det gäller omslag. Jag gillar kvinnor i vackra klänningar, kvinnor i lite mer vardagliga situationer, men även män och kvinnor tillsammans för att representera kärleksparet. Eller två kvinnor eller två män, beroende på hur relationen i boken ser ut. Jag gillar tecknade omslag, akvareller, mönster, blommor, landskap. Ja, det mesta.

Det jag fortfarande inte har vant mig vid, trots många år som romanceläsare, är alla inoljade tvättbrädor. Jag läser förstås ändå 😉  Men jag känner väl inte riktigt att jag vill fylla Instagram och bloggen med bilder som ser ut ungefär så här:

playingtowin furyOch det är lite synd just de här böckerna var riktigt bra. Speciellt den med kedjorna … Den hade en betydligt mer genomarbetad handling än t.ex. Fifty shades. Miljöer och bakgrunden var också bättre. Kärleksscenerna var betydligt färre och scenerna mer varierade och välskrivna.

På ett sätt kan jag förstå varför Fifty fick en slips när så många stora förlag plockade upp boken. Inte minst Norstedts i Sverige. Det känns inte som om kedjor och babyolja är riktigt deras grej, även om just de två sakerna faktiskt passar så mycket bättre i Fifty Shades än vad de gjorde i Fury.

I Sverige har vi överlag väldigt välgjorda romanceomslag tycker jag och väldigt få, om ens några, bara överkroppar. Men utgivningen i t.ex. USA står i många fall kvar och stampar vid den vältränade mannen. Varför tror ni det är så? Inte för att jag har något emot män på omslag, men att bara zooma in överkroppen och inte visa t.ex. ansiktet gör bara att det blir en anonym kropp. Det kan vara precis vem som helst och hur får man det att knyta an till texten i boken?

 

Är de inoljade magrutorna där för att någon inte ska ”råka” köpa romance av misstag? För det vore ju fruktansvärt om något sånt hände. Och ännu värre, tänk om de faktiskt skulle gilla det. Visst vore det hemskt? 😉

Det här inlägget postades i Allmänt babbel, Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kan vi prata omslag?

  1. Elisabet Nielsen skriver:

    Bra och tänkvärt inlägg. Kan inte annat än hålla med.

    Liked by 1 person

  2. anethebergendahl skriver:

    När jag tänker mig ett romance bokomslag är det absolut inte de två bilderna i inlägget. De bilderna symboliserar för mig dominatna machomän som skulle passa in i en porrfilm.
    Nej, romance för mig är som du själv nämner blommor, hav, vackra kvinnor och landskap. Ska du börja på ett nytt romancemanus?

    Liked by 1 person

  3. Veronica A. skriver:

    Det här med omslaget tycker jag är superviktigt. Bara överkroppar är dock inget som lockar för min del, känns lite förlegat. Gillar bättre omslagen på de svenska romanceböckerna, de är betydligt mer stilrena 🙂

    Liked by 1 person

    • Sara skriver:

      Ja, visst är det förlegat. Blev riktigt besviken när en av mina favoritförfattare övergick från kvinnor i vackra klänningar till män i bar överkropp mitt i en serie 🙄😕

      Gilla

Kommentera

